PEDRAFORCA: CARA NORD

EL GAT

Aproximació: Des del refugi prendre el camí que va cap a l'oest i que enfila cap a la paret nord. Després d'una forta i curta pujada inicial, cal creuar un torrent i seguir-lo pel seu marge esquerre. Tirar amunt fins a peu de paret.

Via Homedes
(F.Homedes, B.Boixeda i R.Albareda; 1935)
Dificultat: IV+/A0
Recorregut: 370m
Temps: 5 hores
Orientació: Nord
Material: Joc de tascons, bagues i excèntrics.
Observacions: El pas més difícil (V+) sol haver-hi una baga penjant de l'spit que ajuda a superar el pas en A0. El final complicat es pot evitar sortint directament per la canal
Ràppel/Descens: Ràpel de 30m pel vessant sud. Ens deixa al començament d'una canal que ens portarà fins a la tartera.
Última informació: 07/1997

EL CALDERER

Via Gran Diedre
(J.M.Anglada i F.Guillemón; 1957)
Dificultat: V
Recorregut: 150m
Temps: 2 hores
Material: Joc de tascon.
Observacions: Les reuninons estan equipades amb parabolts i durant el recorregut anem trobant nombrosos pitons.
Ràppel/Descens: Es pot rapelar per la mateixa via fins a les cornises. Es pot continuar pujant per la Pany o la via normal fins al Collet de la Cova i un cop allí anar cap al cim i baixar per l'Enforcadura o anar cap al Gat (marques taronges) i baixar cap a la tartera.
Última informació: 9/2003

Via Sànchez-Galí o Esperó Central
(Sànchez i Galí; ?)
Aproximació: Anar fins al peu del Gat i allí agafar la Pany que ens portarà fins a les cornises. Cal fer un curt ràpel per arribar-hi.Comença a la dreta del Gran Diedre i està marcat Sànchez-Galí
Dificultat: 6a/A1
Recorregut: 180m
Temps: 3 hores
Orientació: Nord
Material: Cintes exprés, joc de tascons, joc de friends i estreps.
Observacions: El primer llarg és el més dur. Les reunions estan montades, però cal reforçar-les. A la R1 molaria que algú hi posés un spit. Roca delicada al segón llarg i al final del qurt. La R4 es fa a l'esquerra de tot del sostre.
Ràppel/Descens: Es continua pujant per la Pany o la via normal fins al Collet de la Cova i un cop allí anar cap al cim i baixar per l'Enforcadura o anar cap al Gat (marques taronges) i baixar cap a la tartera. També es pot baixar rappelant pel Gran Diedre
Última informació: 24/09/2004

Via Cerdà-Vergés
(J. Cerdà i D. Vergés; 6/1966 )
Aproximació: Des del refugi hem dagafar un camí que puja en diagonal cap a la dreta (marques blanques). Després datravessar un primer torrent sec el camí senfila amunt pel fort pendent fins a un ressalt de roca que es supera per lesquerra. Passat aquest pas trobem unes pintades: Pany i Estasen. Hem de seguir la direcció de lEstasen fins arribar a una gran canal. Hem de pujar per aquesta canal que porta directament a la base de la gran piràmide. La via comença a lextrem esquerra de la piràmide. La R0 està sota un desplom, per arribar-hi haurem de fer una petita grimpada. Calcular 45 minuts.
Dificultat: V/A0
Recorregut: 140 metres.
Temps: 2 hores (cordada de tres)
Orientació: Nord
Material: Cintes exprés, joc de tascons i friends.
Observacions: Aquesta via té diferents variants dentrada, però la més elegant és el diedre directe. Reunions equipades amb una parabolt i en els llargs anirem trobant pitons.
Descens: Un cop hem arribat a la Cornisa podem baixar pel camí daccés a aquesta, per fer-ho haurem de desgrimpar i fer algun ràpel. Però la millor opció és continuar amunt per alguna de les vies que surten de la Cornisa, una bona convinació pot ser continuar per la Cerdà-Pokorski.
Última informació: 29/6/2003

Via Cerdà-Pokorski
(J. Cerdà i H. Pokorski; 5/1959 )
Aproximació: Des del refugi hem dagafar un camí que puja en diagonal cap a la dreta (marques blanques). Després datravessar un primer torrent sec el camí senfila amunt pel fort pendent fins a un ressalt de roca que es supera per lesquerra. Passat aquest pas trobem unes pintades: Pany i Estasen. Hem de seguir la direcció de la Pany (cap a lesquerra) i remuntar fins arribar a peu de paret. Per pujar a la Cornisa serà necessari pujar els primers llargs de la Pany i desviar-se a mà dreta cap a uns pins aïllats on comença la travessa. Un cop a la Cornisa haurem de muntar un ràpel de 15 metres i continuar per uns cables fins el peu de via. La via comença al costat dun pi, ja al final de la Cornisa.
Però la millor manera daccedir al peu de via és escalar la via Cerdà-Vergés fins a la Cornisa. Just on acaba la Cerdà-Vergés comença la Cerdà-Pokorski.
Dificultat: V+/A0 (6a)
Recorregut: 180 metres.
Temps: 2 hores (cordada de tres)
Orientació: Nord
Material: Cintes exprés, joc de tascons i friends.
Observacions: Atenció a no equivocar-se en el primer llarg amb la via Coll-Planes, que surt per un marcat diedre cap a lesquerra. El primer llarg de la Cerdà-Pokorski fa una diagonal molt marcada cap a la dreta.
Última informació: 29/6/2003

Via Directa Anglada-Guillamón
(J.M. Anglada i F. Guillamón; 1958 )
Aproximació: Des del refugi hem dagafar un camí que puja en diagonal cap a la dreta (marques blanques). Després datravessar un primer torrent sec el camí senfila amunt pel fort pendent fins a un ressalt de roca que es supera per lesquerra. Passat aquest pas trobem unes pintades: Pany i Estasen. Hem de seguir la direcció de lEstasen fins arribar a una gran canal. Hem de pujar per aquesta canal que porta directament a la base de la gran piràmide. La via comença a l'esquerra del vèrtex de la piràmide. La R0 és un espit i un pitó, està sota el diedre d'entrada. Calcular 45 minuts.
Dificultat: V+/A1
Recorregut: 250 metres (600 metres si continuem fins el cim).
Temps: 3hores i mitja
Orientació: Nord
Material: Cintes exprés, joc de friends i estreps.
Observacions: Cal muntar les dues últimes reunions. La penúltima en una repisa amb un pitó i l'última en una gran llastra al final de les dificultats.
Descens: Un cop shagin acabat les dificultats encara haurem descalar uns 300 metres de II/III fins al Collet de la Cova. Des Collet de la Cova podem baixar cap al Collet del Gat (marques taronges). Aquest descens té el pendent molt fort, haurem danar amb compte al desgrimpar o fer ràpels en els arbres. Des del Collet del Gat ja podem baixar a la tartera de lEnforcadura i al final daquesta agafar el camí transversal que porta fins al refugi. També hi ha l'opció de continuar fins al cim del Calderer, i d'aquí es baixa per la via normal.
Última informació: 26/06/2004

Via Turisme Tecnològic
(A.Santiago, Jordi i Javi; 1995)
Aproximació: Des del refugi hem dagafar un camí que puja en diagonal cap a la dreta (marques blanques). Després datravessar un primer torrent sec el camí senfila amunt pel fort pendent fins a un ressalt de roca que es supera per lesquerra. Passat aquest pas trobem unes pintades: Pany i Estasen. Hem de seguir la direcció de lEstasen fins arribar a una gran canal. Hem de pujar per aquesta canal que porta directament a la base de la gran piràmide. Creuar cap a la dreta la piràmide.La via comença a la dreta del vèrtex de la piràmide, cal grimpar per arribar a l'inici del passamà que porta a la R0. Calcular 45 minuts.
Dificultat: 6b/A1
Recorregut: 180 metres (600 metres si continuem fins el cim).
Temps: 4 hores
Orientació: Nord
Material: 18 Cintes exprés, joc de friends, joc de tascons i estreps.
Observacions: La roca en general és de molt bona qualitat. En la primera meitat del quart llarg la roca està molt trencada. Fisura molt guapa en el tercer llarg. Hi ha molts passos d'artificial que cal equipar, però els friends i tascons queden molt bé. La corda del passamà d'accés està molt deteriorada.
Última informació: 07/2004

Via Estasen
(Ll. Estasen, J. Puntes, J. Vila i J. Rovira; 30/6/1928)
Aproximació: Des del refugi hem dagafar un camí que puja en diagonal cap a la dreta (marques blanques). Després datravessar un primer torrent sec el camí senfila amunt pel fort pendent fins a un ressalt de roca que es supera per lesquerra. Passat aquest pas trobem unes pintades: Pany i Estasen. Hem de seguir la direcció de lEstasen fins arribar a una gran canal. Hem de pujar per aquesta canal que porta directament a la base de la gran piràmide. Creuar cap a la dreta la piràmide.La via comença a la dreta del vèrtex de la piràmide, en un díedre molt marcat. Marques verdes a peu de via. Calcular 45 minuts.
Dificultat: IV
Recorregut: 1100 metres
Temps: 2 a 5 hores. L'horari està condicionat al nombre de llargs o ensambles que es facin.
Orientació: Nord
Material: Cintes exprés i joc de tascons. Trobarem pitons en els passos difícils.
Descripció de la ruta: La via comença a la dreta de la Piràmide, en un díedre polit (IV, 25m). Caminem cap a la dreta per una feixa fins al peu del Dit d'en Riambau, que se supera per una canal a l'esquerra amb una petita grimpada. Escalar l'esperó que queda sobre el Dit d'en Riambau (IV, 100m, pitons) fins a l'inici de la travessa (lloc anomenat el Pitó de l'Estasen). Fem la travessa molt aèria d'uns 30 metres (IV, pitons). Pugem per la canal amb tendència cap a la dreta, per unes grades fàcils. A la part alta de la canal trobem una placa amb algun pas fi (IV-, pitons). Arribem a l'aresta i creuem cap a la dreta, sobre la Canal del Riambau, fent un petit recorregut descendent. Pugem per una canal fàcil i a la part final fem una travessa a la dreta. Fem un flanqueig aeri (III, pitó) i continuem fins a situar-nos al peu d'un díedre vertical. L'escalem (IV) i al final tirem a l'esquerra a buscar una altra canal (pitó al final de les dificultats). Continuem per terreny fàcil anant a buscar l'aresta que ens portarà fins al cim.
Observacions: Aquesta via és una manera molt elegant de pujar al cim del Calderer. Malgrat no ser una escalada molt sostinguda és molt recomenable per les seves panoràmiques i la bellesa dels seus passatges. Roca de bona qualitat en els trams difícils. La via està marcada íntegrament amb marques de color verd.
Descens: Per la via normal del Calderer, que passa per l'Enforcadura i després va cap al refugi.
Última informació: 13/8/2006

Via Barrufets
(J. Camprubí i J. Bonet; 2005)
Aproximació: Des del refugi hem dagafar un camí que puja en diagonal cap a la dreta (marques blanques). Després datravessar un primer torrent sec el camí senfila amunt pel fort pendent fins a un ressalt de roca que es supera per lesquerra. Passat aquest pas trobem unes pintades: Pany i Estasen. Hem de seguir la direcció de lEstasen fins arribar a una gran canal. Creuem cap a la dreta per un corriol entre els arbres fins a situar-nos sota el gran sòcol (queda a l'esquerra de la Canal del Riambau). La via comença a la balma ens uns passos d'artificial equipat.
Dificultat: 6b/A2
Recorregut: 1100 metres
Temps: 9 a 11 hores
Orientació: Nord
Material: Cintes exprés, joc de friends complert (d'Aliens fins al Camalot 3), joc de tascons i estreps.
Observacions: Via llarga i dura que ens suposarà un dia complert d'escalada, i si no anem en compte potser més i tot. Per sort, hi ha algunes escapatòries cap a la via Estasen i les reunions estan equipades amb argolles per a poder rapelar. Bona roca en general, encara que en alguns trams està una mica trencada, sobretot en els llargs fàcils. Segurament la part més dura de la via és el primer terç, especialment el primer i el cinquè llarg amb escalada combinada lliure - artificial força treballosa.